پرینت

نام محقق

سال

نتیجه

پوراعتماد و خوشابی

1985

اثرات مفيد و پايدار ABA بر کودکان طیف اتیسم به ویژه در حوزه­های مهارت­های ارتباطی کلامی و غیرکلامی، توجه و پیروی از دستورات، بهداشت جسمی و رفتاری، آگاهی حسی و شناختی

لواس

1987

از میان کودکانی که خدمات ABA دریافت نمودند 47% به مدرسه­ی عادی، 42% به مدرسه­ی ویژه­ی کودکان زبان­پریش و 11% وارد مدرسه­ی اتیسم شدند.

اندرسون و همكاران

1987

تاکید بر پایداری بهبودی کودکان دارای اتیسم در 24 ماه پس از دریافت خدمات ABA

مك اكین و همکاران

1993

89% از کودکانی که پس از دریافت خدماتABA وارد مدرسه عادی شده­اند عملکردی کاملا عادی داشتند و 11% از آنان نیازمند کلاس­های ویژه بودند.

هاریس، هندلمن، گوردون، كریستف و همكاران

1999

هرچه كودكان در شروع آموزش كم سن‌تر باشند، نتایج بهتری كسب خواهند كرد.

متا آنالیز از 11 مطالعه، توسط شاو و سایمس

متا آنالیز از 9 مطالعه ، توسط ایكسیز

درسال­های 1987 تا 2007

(2009)

مداخله‌ی رفتاری فشرده‌ی اولیه برای رفتار سازشی، زبان بیانی و هوش‌بهر اتیسم، مبتنی بر ABA عموماً مثبت بوده است.

متا آنالیز از 11 مطالعه توسط شفر، دیدن و همکاران

در سال­های 1980 تا 2009

(2011)

اثربخشی ABA بر هوشبهر کلامی و غیر کلامی، زبان بیانی و دریافتی، مهارت­های انطباقی

متا آنالیز از5 متاآنالیز، توسط ریچو

در سال­های 2009 و 2010

(2012)

معرفی ABA به عنوان اثربخش­ترین درمان

ماتسون و کانست

در سال­های 1987 تا 2013

(2014)

ABA به عنوان اثربخش­ترین درمان معرفی شد.

بهترین زمان شروع درمان 2 تا 3 سالگی­ست.

مدت زمان درمان 40 ساعت در هفته که این میزان با توجه به شدت علائم، وجود اختلالات همراه و میزان هوش کودک می­تواند متفاوت باشد.

بهترین نتیجه زمانی­ست که والدین به عنوان یک درمانگر در کنار تیم درمان قرار می­گیرند.

بهترین مکان درمان خانه و یا مدرسه است.

موکادس و همکاران

2014

شدت علائم بین خفیف تا متوسط، میزان هوشبهر، میزان رشد مهارت­های ارتباطی و زبان، عدم وجود اختلالات پزشکی،تلاش و انگیزه­ی والدین و میزان همکاری با تیم درمانی، مهمتریت عوامل در کسب بهترین نتیجه­ی درمان است.

با وجود آنکه تشخیص زودهنگام از عوامل موثر در اثربخشی درمان برشمرده شده است اما به نظر می­رسد در بازه­ی سنی پیش از 5/2 سال ارجاع زودهنگام ارتباط معنادار با نتیجه­ی درمانی ندارد.

هرچند که ترنر در سال 2006 تشخیص پیش از سن 30 ماهگی را در نتیجه­ی درمان مؤثر دانست.

اورینستاین و همکاران

2014

از مهمترین عوامل مؤثر بر نتیجه­ی درمانی مطلوب نگرانی زودهنگام والدین، تشخیص زودهنگام و درمان فشرده­ی ABA است.

علیرضا محسنی اژیه ، دکتر احمد عابدی، نسرین بهنام نژاد

از سال­های 2005 تا 2013

(2014)

تاثیر مثبت ABA بر تعامل و ارتباط اجتماعی، مهارت­های زبانی، گفتاری، شناختی، ریاضی، خودیاری، رفتاری، مردم­آمیزی و کاهش رفتارهای تکراری و کلیشه­ای